Sårbar pige

23. april 2010

Alder:
3 år, 6 mdr.

Sårbar pige

Hej Helen

Først en gang tak for dine tidligere svar. De har hjulpet meget og der er stort set ingen søskendejalousi mere:-)

Jeg har et spørgsmål som jeg gerne vil drøfte med dig om min datter på 3 1/2 år.

Hun er normalt en glad pige - meget social og elsker når der sker en masse.

Min datter er og har altid været meget sårbar - altså kan bedste lide faste rammer, og vil altid vide hvad hun skal i morgen... Hvis hun ikke har styr på hvad der sker kan man mærke det på hende ved at hun bliver sur, gider ikke snakke og får en fysisk uro- frustration.

Vi har mærket det af flere gange på hende. Vi bor i USA og hver gang vi skal på besøg i DK eller tilbage fra DK får hun en reaktion nogle dage inden afrejsen, hvor hun slet ikke er den glade pige vi kender, fordi hun ikke har styr på hvad der skal ske.

Med alderen er det dog blevet værre fordi hun forstår så meget mere, og selvom vi ikke snakker meget om vores rejse til DK om 14 dage (for at skåne hende) har hun opfanget at det er "snart" og er mut og trist og vil ikke i institution. Græder når vi afleverer, hvilket hun ...

Annonce

... ellers aldrig gør.

Jeg vil bare gerne hjælpe hende til at hun kan slappe af og nyde livet, i stedet for at hun bekymrer sig om hvad hun skal have pakket til DK, og om vi husker at tage bleer med til hendes søster og i det hele taget er utryg ved hvad der skal ske!. Jeg synes slet ikke en 3 årig skal bekymre sig om sådanne ting, men det gør hun altså, og jeg vil meget gerne have nogle råd fra dig om, hvorvidt vi kan støtte hende til at hvile mere i sig selv.

Vi har de andre gange forsøgt ikke at snakke om turen før to dage før afgang, men hver gang er der alligevel f.eks en bedstemor der i telefonen er kommet til at sige "vi glæder os sådan til du snart kommer på besøg" og så er hun allerede meget opmærksom på hvad der nu skal ske.

Skal vi helt undgå at snakke om vores tur til DK før dagen inden? Eller skal hun have meget at vide om det så hun ved hvad der skal ske.

Jeg ved at reaktionen kommer igen når hun opfanger at vi snart skal tilbage til USA fra DK, så jeg vil rigtig gerne have nogle værktøjer til at hjælpe hende så hun bare nyder det.

Kærlig hilsen Anne og god weekend.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor