Brev:
Sårbar pige
23. april 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Sårbar pige
Hej Helen
Først en gang tak for dine tidligere svar. De har hjulpet meget og der er stort set ingen søskendejalousi mere:-)
Jeg har et spørgsmål som jeg gerne vil drøfte med dig om min datter på 3 1/2 år.
Hun er normalt en glad pige - meget social og elsker når der sker en masse.
Min datter er og har altid været meget sårbar - altså kan bedste lide faste rammer, og vil altid vide hvad hun skal i morgen... Hvis hun ikke har styr på hvad der sker kan man mærke det på hende ved at hun bliver sur, gider ikke snakke og får en fysisk uro- frustration.
Vi har mærket det af flere gange på hende. Vi bor i USA og hver gang vi skal på besøg i DK eller tilbage fra DK får hun en reaktion nogle dage inden afrejsen, hvor hun slet ikke er den glade pige vi kender, fordi hun ikke har styr på hvad der skal ske.
Med alderen er det dog blevet værre fordi hun forstår så meget mere, og selvom vi ikke snakker meget om vores rejse til DK om 14 dage (for at skåne hende) har hun opfanget at det er "snart" og er mut og trist og vil ikke i institution. Græder når vi afleverer, hvilket hun ellers aldrig gør.
Jeg vil bare gerne hjælpe hende til at hun kan slappe af og nyde livet, i stedet for at hun bekymrer sig om hvad hun skal have pakket til DK, og om vi husker at tage bleer med til hendes søster og i det hele taget er utryg ved hvad der skal ske!. Jeg synes slet ikke en 3 årig skal bekymre sig om sådanne ting, men det gør hun altså, og jeg vil meget gerne have nogle råd fra dig om, hvorvidt vi kan støtte hende til at hvile mere i sig selv.
Vi har de andre gange forsøgt ikke at snakke om turen før to dage før afgang, men hver gang er der alligevel f.eks en bedstemor der i telefonen er kommet til at sige "vi glæder os sådan til du snart kommer på besøg" og så er hun allerede meget opmærksom på hvad der nu skal ske.
Skal vi helt undgå at snakke om vores tur til DK før dagen inden? Eller skal hun have meget at vide om det så hun ved hvad der skal ske.
Jeg ved at reaktionen kommer igen når hun opfanger at vi snart skal tilbage til USA fra DK, så jeg vil rigtig gerne have nogle værktøjer til at hjælpe hende så hun bare nyder det.
Kærlig hilsen Anne og god weekend.